دجال واره

بایگانی

ماهواره واثرات نامطلوب آن در خانواده ها

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ق.ظ
با نام خداوند منّان


ماهواره

قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدار می دهد و می فرماید:

إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ اْلآخِرَةِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.          

(نور: 19)

کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی  دانید.

یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس والحجاره(تحریم :6)

(ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خویش را از آتشی که هیزم آنها انسانها وسنگهاست نگه دارید)

حضرت پیامبر  گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چهزیبا فرموده است:

«کیف بکم اذا رأیتم المنکر معروفا»

«چه می شود شما را، آن گاه که ناپسند را پسندیده می شمارید و بد را خوب می بینید»

ازنظرات مراجع:

استفاده از برنامه‏هاى مفید و مشروع (مانند برنامه‏هاى علمى و قرآنى) هر چند فى نفسه مانعى ندارد؛ ولى با توجه به اینکه برنامه‏هایى که از طریق این دستگاه پخش مى‏شود غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و برنامه‏هاى لهو و فساد هستند، استفاده از ماهواره جایز نیست. آیت اللّه مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1609 و 829

ماهواره:

ماهواره، یکی از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می آید .

 این ابزار، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، قادر است پیام‌های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی‌شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. همچنین ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاع‌رسانی و درحوزه پژوهش، سیاست و ... نقش مهمی داشته باشد؛

امّاماهواره برنامه های تخریبی و نابهنجاری نیز دارد؛ تا جایی که برخی از جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را برآن داشته تا برای مصونیت جامعه انسانی، بویژه نهاد خانواده چاره اندیشی کنند. بدین ترتیب، تاثیر برنامه‌های این ابزار قدرتمند برافکار عمومی و عملکرد آن را بویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت.گذراندن وقت بیش‌تر برای تماشای ماهواره، نشان دهنده علاقه کمتر به مطالعه است و به احتمال زیاد، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می آورد، فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می کند. ماهواره، مبلّغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می سازد؛ بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی می‌هراسد.
تماشای تصویرها و فیلمهای مبتذل، کم کم انسان را معتاد میکند؛ به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکس‌های مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود می‌کند و حالت کسالت به او دست میدهد. تماشای صحنه‌های مبتذل، ذهن و اندیشه انسان را تسخیر میکند. فردی که خود را به دیدن اینگونه تصویرها عادت داده است، به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بی‌رغبت میشود.

باید بدانیم :

امروز ما با غول پرنده افسانه‌ای ۱۷ هزار سر و دست و پایی روبه‌رو هستیم که همه دنیا را به هم می‌دوزد و مرتبط می‌کند، غولی که چنگال‌های نحس خود را در بدنه خانواده فرو می‌کند و نگوییم در یک آن بلکه با چند پرده نمایش سفره، خانه و خانواده را بر می‌چیند که اگر برای قدیمی‌ها از این غول می‌گفتی دهانشان از تعجب باز می‌ماند که مگر می‌شود؟!

ورود ماهواره به ایران ودر محاصره قرار گرفتن زبان وفرهنگ وبینش خانواده ها:

از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بییندگان برنامه های ماهواره ای قرارداشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیریها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.هم اینک تخمین زده می شود که تعداد قابل ملاحظه ای گیرنده و دیش ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد.تعداد شبکه های ماهواره ای فعال در جهان 17000 و ۶۶۶شبکه است که از این تعداد حدود 3000شبکه در داخل ایران با همین دیش ها و آنتن های معمولی قابل دریافت هستند.از این تعداد شبکه حدود380 شبکه موسیقی و273شبکه تبلیغ ادیان ساختگی و235 شبکه مبتذل و74شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش است که هر سال بر شمار این شبکه ها اضافه میشود.

با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، علاوه بر تاثیر شبکه های ماهواره ای بر نحوه نگرش جوانان به مسایل سیاسی، ما شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور نسبت به بسیاری مسائل از جمله مدل لباس و آرایش نیزهستیم.نکته قابل توجه در زمینه تغییر دیدگاه جوانان نسبت به نوع پوشش و آرایش آنها این است که الگوهای جمعی در جامعه بشدت درحال تضعیف و فردگرایی و توجه به خود، در حال رشد است.آراستگی و زیبایی ظاهرجوان امروز که مورد پسند اوست، بگونه ای متفاوت از الگوهای جمعی است که فرهنگ سنتی جامعه برای او ترسیم می کند.در جامعه به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی مردم، ابراز وجود دربین جوانان به مثابه یک ارزش اجتماعی بسرعت درحال رشد است.یکی از دلایل پررنگ شدن این موضوع علاوه بر رفاه اقتصادی، گسترش روز افزون استفاده از ماهواره در خانواده ها می باشد.از این نکته نیز نباید غافل شد که جامعه ما یک جامعه در حال گذار است و در این میان موجی که برطبقه بالا و متوسط تاثیر می گذارد، طبقات پایین جامعه را هم متاثر می کند. مثلا ما در جوانان طبقات پایین جامعه هم میل به تغییر در نوع لباس و آرایش را مشاهده می کنیم، هر چند مسائل مالی، آنها را در ابراز این نوع کنش اجتماعی دچار محدودیت می کند.در جامعه جوانی مثل ایران، انتخاب نوع پوشش و سبک آرایش، بی تاثیر از برنامه های ماهواره نیست.با نگاهی کوتاه به این مساله متوجه می شویم که نفوذ فرهنگ غرب آرام آرام وارد کلیه اندامهای درخت کهنسال فرهنگ ایران می شود وخود را بسرعت ناباورانه ای به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه به جوانان عرضه می کند.

در چنین شرایطی، مدیران فرهنگی جامعه باید حرکت خلاقانه و آگاهانه ای را برای کاهش اثرات منفی برنامه های شبکه های ماهواره آغاز کنند.از نظر کارشناسان، در عصر جهش ارتباطات، ما نمی توانیم جلوی ارسال امواج ماهواره و رسوخ آموزه ها و هنجارهای غیرخودی را در درون کانون خانواده هایمان سد کنیم اما می توانیم درپرتو ارائه مبانی هنجاری خود در رسانه های خاص مقابله با شبیخون فرهنگی بیگانه بپردازیم به عنوان مثال می توانیم با ایجاد شبکه هایی مخصوص نمایش لباس و مد و ارائه الگوهای ایرانی اسلامی و با نظارت اهل فن، بخش عمده ای از تاثیر منفی(صرف نظر از آثار و برنامه های مثبت این فناوری) برخی از شبکه های ماهواره ای را تعدیل کنیم.وقتی جوانان بدانند برنامه های مورد علاقه خود را با کیفیت عالی و متنوع می توانند در شبکه های تلویزیون ملی تماشا کنند یقینا عده بینندگان شبکه های ماهواره ای غیرخودی به حداقل ممکن خواهد رسید و جوانان ایرانی به جای آنکه مصرف کننده قهار برنامه های ماهواره ای بیگانه باشند، به شهروندان فرهیخته و با سواد رسانه ای بالا در چارچوب مرزهای ملی کشورمان تبدیل می شوند.مادر عصر تکنولوژی  به سر می بریم  . که در آن ماهواره نقشی  پر رنگی در انتقال  اطلاعات و پیام ها دارد  هر چند ماهواره را می توان دجال گمراهی نام نهاد زیرا رویکردی که در این شبکه های ماهواره ای   به چشم می خورد  نشان از تلاش آن ها برای هویت زایی  فرهنگی و ایجاد سستی در باورهای دینی دارد.شبکه های ماهواره ای علمدار جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران  است  هر چند به طور دقیق نمی توان حجم استفاده از ماهواره را در ایران به طور دقیق مشخص کرد ولی می توان با توجه به قراین و شواهد  موجود می توان حدس زد که میزان استفاده از شبکه های ماهوارهای در ایران افزایش قابل توجه ای پیدا کرده است .

به لحاظ فنی در۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان،۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد در۸۰مدار قالب دریافت در ایران، 100 ماهواره تلویزیونی  یعنی نیمی از ماهواره های جهان قرار دارد. این تعداد ماهواره ها، امکان تماشای حدود۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد با رسیورها و دیش های معمولی می توان تا نزدیک۲۰۰۰ کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد.در بین شبکه های ماهواره ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از 380 کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ های درخواستی و کنسرت هستند. عموم این برنامه ها آکنده از حرکات ضداخلاقی و اروتیکال است. در حالیکه علاوه بر این شبکه های اختصاصی موزیکال، حدود 1200 شبکه هم در خلال برنامه های خود کلیپ ها و شوهای موزیکال پخش می کنند.در حوزه کودک و نوجوان بیش از 250 کانال ماهواره ای قابل دریافت در ایران است؛ ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه های کانال های عمومی نیز ، به پخش برنامه های کودک و نوجوان اختصاص دارد. این شبکه ها علاوه بر پخش کارتون هایی که عموماً در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، به فرهنگ سازی ارزش های لیبرالی و امانیستی غرب در ذهنیت اطفال ایرانی  می کند و آنان را شیفته زندگی آمریکایی و غربی می نماید.

یکى از کارکردهاى رسانه هاى جمعى به ویژه ماهواره مفهوم سازى و به تبع آن، شکل دادن به هنجارهاى متناسب با آن مفهوم است که با توجه به این نکته می توان گفت شبکه هایی که ضدیت با کشورهای مستقل  به خصوص جمهوری اسلامی ایران دارند با چند رویکرد متفاوت به برنامه سازی می پردازند   تعدادی از شبکه ها به  ترویج فرهنگ برهنگی و اشاعه بی بند باری در سطح جامعه می پردازند تا بنیاد خانواده را سست کنند تعدادی دیگر رویکردی ضد دین دارند و به شبه افکنی می پردازند و تعدادی نیز به سیاه نمایی دست آورد های انقلاب ایران می پردازند و به ایجاد یاس در بین مخاطبانشان می پردازند و مسائل را به صورت وارونه جلوه  می دهند به نظر می رسد با افزایش کمی شبکه های ماهواره ای و جذب مخاطبان ایرانی، ترویج انگاره های لیبرالی به سهولت انجام می گیرد و این همان بخشی ازجنگ نرمی است که امپریالیسم رسانه ای غرب دنبال پیروزی در آن است.

در این بین  نقش شبکه هایی چون BBC، CNN، VOA در حوادث بعد از انتخابات ایران را نمی توان نادیده گرفت که با فضا سازی های کاذب سعی در القای تقلب ساختگی  بوده ا ند . البته در بین این شبکه ها نقش بی بی سی فارسی از همه پر رنگ تر بوده است این شبکه هشت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع به کار کرده است هرچند خبر، قلب تلویزیون فارسی بی بی سی است، اما این شبکه برنامه های متنوع  موسیقی، هنری و فرهنگی، علمی، فن آوری، مستند و ورزشی، همچنین برنامه های بحث و مناظره چند رسانه ای  نیز پخش می کند. این شبکه 100 میلیون نفر فارسی زبان دنیا را مخاطب بالقوه خود می‌داند.BBC فارسی به ورود در حوزه‌ها و زمینه‌هایی که رسانه ملی بدلایل دینی و فرهنگی و یا سیاسی امکان ورود ندارد توجه دارد و این باز به مزیت رقابتی دیگر این شبکه در نزد مردمی که چندان مذهبی و یا وفادار به نظام نیستند تبدیل می‌شود. عبور از خطوط قرمز در عرصه موسیقی، سینما، مسائل زنان، جوانان نیز به جذب مخاطب کمک فراوان کرده است

حمله به دین به بهانه مبارزه با بدعت و خرافات:

تمدن عصر جدید که شکوفایی آن را پیوسته ناشی از حذف دین از صحنه زندگی فرد و اجتماع می شمارند و عامل عقب افتادگی جوامع وامانده یا عقب نگه داشته شده را پای بندی به دین و ضوابط مذهبی قلمداد می کنند، حربه خطرناکی است که بر روح حساس و پرشور جوان اثر نامطلوبی بر جای می گذارد. یکی از روش های دیرین دشمن برای گسترش سلطه خویش، استفاده از باورهای انحرافی در برابر عقاید و ارزش های اسلام اصیل است. آنان می کوشند مذهب را که عامل بیداری، پویایی، ستم ستیزی، عدالت گستری و فراهم آورنده سعادت دنیا و آخرت است، به عامل تخد یر، انزواطلبی، واپس گرایی، رهبانیت و امری شخصی تبدیل کنند و با این شگرد، بیشترین سعی شان در درست کردن عقاید نسل جوان بر طبق خواسته ها و اهداف خودشان است. به تعبیر امام خمینی رحمه الله : «می خواهند اسلام ناب محمدی (ص) را به اسلام امریکایی مبدل سازند.» تأکید بر اختلاف های مذهبی، تکیه کردن افراطی بر تفاوت های شیعه و سنی، ترویج خرافه گرایی، ترویج مذهب های دروغین، تحریف مفاهیم والایی همچون: انتظار، توکل، دعا، قضا و قدر و تعبد و نیز ارائه نظریه های ویرانگر گوناگون علیه مذهب، همه برای رسیدن به این هدف شوم سازمان دهی و اجرا می شود. در واقع این شبکه های ماهواره ای با روش های به ظاهر علمی، دینی و حتی طنز، در سست کردن عقاید مردم می کوشند و این برنامه ها نسل جوان را به ابتذال می کشاند.

اشاعه فحشا و بی بند و باری با ماهواره:

یکی از کارکردهای رسانه های جمعی به ویژه ماهواره، مفهوم سازی و به تبع آن، شکل دادن به هنجارهای مناسب با آن مفهوم است. بر این اساس، ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره و نمایش آنها، یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جرایم جنسی است.دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد.در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی ها و ارائه و ترویج آنها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکارسازی زشتی ها و برملا شدن آنها می شود. امام رضا علیه السلام می فرماید: «آن کسی که گناه را نشر دهد، رانده است و آن کس که گناه را پنهان می دارد، مشمول آمرزش الهی است».شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر، بیشترین خدمت ماهواره در ایجاد و رواج فسا د و فحشا در میان جوانان است.

تأثیر ماهواره بر جوانان:

 

الف)اعتقادی

از آن جا که هر انسان به لحاظ ایدئولوژیک دارای یک سری مبانی واعتقاداتی می باشد ورفتار او نیز مطابق با نوع تفکر او به جهان وخداوند هست پس باید از این مرزهای اعتقادی دفاع کرده وآن ها را به نحو احسن بشناسد ومهمترین دشمن در عرصه ی اعتقادات ،شبهات وتلقین ها ی نا درست بوده ودر زمان فعلی این شبهات با رنگ ولعاب زیباتر خود را بروز می دهند .متاسفانه ماهواره در شمار ابزارهایی قرار گرفته که به مرزهای عقیدتی انسان ها خصوصا اسلام وبه ویژه مکتب تشیع حمله ور شده و قصد دارد اساس این مکتب را در هم بریزد البته نا گفته نماند اغراض سیاسی در این مساله بی تاثیر نیست.

ب) فرهنگی واخلاقی

همان طور که می دانید هویت انسانی به فرهنگ وتمدن او بر می گردد وانسانی که دارای فرهنگ وتمدن نباشد دچار بحران هویت گشته واز او یک شخصیت کاملا وابسته ومتکی به دیگران می سازد ودائما چشمش به دیگران بوده تا خود را موبه مو همانند آن ها قرار دهد واین مطلب به ویژه در مورد ملت ایران که دارای فرهنگ کهن واصیل می باشد بسیار خطرناک بوده وتهدیدی بسیاری جدی به شمار می آید واز طرفی قوام جامعه به اخلاق ورعایت اخلاقیت افراد جامعه می باشد و زمانی که انسانیت ،حریم های شخصی ،خانواده و...از بین برود چنین جامعه ای از درون خالی شده وبا تلنگری در هم می ریزد واین مساله در مورد جوانان ونوجوانان مهم تر است ماهواره از طریق پخش فیلم های سکس وغیر اخلاقی که نتیجه ای جز بی بند وباری ،بی حیایی،مشوش شدن ذهن جوان و... ندارد به این مقصد پلید دست پیدا می کند.وبر همین اساس استفاده از برنامه های ماهواره در نظر مراجع حرام اعلام شده است.

ج)سیاسی

از آن جا که دشمنان ما با مساله ی نظامی موفق به پیشبرد اهداف خود مبنی بر تصرف وتسخیر ایران نشدند بر همین اساس از ابزارهایی مانند ماهواره،اینترنت و... کمک گرفته اند ومردم یک کشور را از طریق القا ی شبهات وحرف های غیر واقعی نسبت به نظام دلسرد کرده وانها رابه نوعی به دشمنی با نظام دعوت می کنند واین اقدام از طریق راه های مختلف و در ظاهری بسیار زیبا با اظهار کمک به مردم یک کشور صورت می پذیرد .

مضرّات ماهواره:
ماهواره، موجب از بین رفتن حجاب‌های اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته، دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آن‌ها را از کودکان و نوجوانان متمایز می‌ساخت. و به عبارت ساده تر، این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان، درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ ونظایر آن، لب فرو می بستند؛ اما به‌تدریج و با کسب آگاهی های جدید از راه ماهواره، همه آن نوع رازداری ها به فراموشی سپرده می‌شود.


 نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی، قابل توجه است. تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است؛ زیرا تماشای تصاویر، قدرت تفکر و تعمق آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.


 ماهواره، واقعیت‌ها را آن‌طور که باید و شاید به تصویر نمی کشاند. گاهی، بنگاه‌های استعماری و....هستند که مسائل را بزرگ و کوچک می نمایند و به افراد، مجال تامل و تفکر و آزادی بیان جزئیات را نمی دهند؛ زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب، رابطه‌ای یک سویه است و در این فرآیند پیام رسانی، تعیین نوع پیام‌ها و آگاهی ها، در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام، به گونه ای خنثی و منفعل آن‌را دریافت می کند.


 همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویرانگر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای نیز ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید می‌کند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه‌های ضد اخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص می‌دهند، به یقین، از همین راه، به انحراف‌های گوناگون، آلوده می‌شوند.

نشانه‌گیری حریم خانواده در شبکه‌های ماهواره‌ای:

هدف شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌ها می‌ باشد این برنامه‌ها قصد دارند نوع تفکر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف‌گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه کنند.
این نوع شبکه‌ها ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخیر و در ادامه آنچه خود دوستدارند را به آنها القا می‌کنند.
شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال کانالیزه کردن جریان‌های فرهنگی هستند به این معنی که تمام جویبارهای کوچک فرهنگی به رودخانه اصلی که جهان‌بینی آنهاست منتقل شوند. اینها پیروان مکتب مک لوهان هستندکه قصد دارند زبان، گفتار بینش‌های خرده‌فرهنگ‌ها را تغییر دهند و به سمت فرهنگآنگلا ساکسون غرب ببرند.
القائات شبکه‌های ماهواره به مخاطبان خود تا حدی زیاد تأثیرگذار است که به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد بزرگسالان از آسیب‌های آن مصون هستند و تنهاباید نوجوانان و جوانان را در این خصوص واکسینه کرد.
البته خطربرنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای برای کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر است، چرا که آنان با تفکرات احساساتی و دور از تعقل، به تماشای برنامه‌ها می‌پردازند، لذا تصاویر ارائه شده توسط این شبکه‌ها در ذهن کودکان نقش بسته و برای آنها الگو می‌شودو این گونه است که صاحبان برنامه‌های ماهواره‌ای به هدف خودشان که همان تأثیرگذاشتن در دیدگاه و تفکر کودکان است دست می‌یابند.

سریال‌های ماهواره‌ای عاملی در تحول بسیاری ازخانواده‌های ایرانی می باشد : زمانی که اعضای خانواده ساعت‌ها به مشاهده برنامه‌های مختلف ماهواره از جمله سریال‌های خانوادگی می‌پردازند،‌ رعایت بسیاری ازارزش‌ها از جمله حریم میان زن و مرد برای آنها کمرنگ می‌شود؛ هم‌اکنون دختران وپسران جوان تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی راحت با یکدیگر ارتباط برقرارمی‌کنند، به گونه‌ای که شاهد افزایش ارتباطات نامشروع خانوادگی هستیم و ارزش‌های خانوادگی که در پناه آن ارتباطات میان زن و مرد نامحرم محدود می‌شد، کنار گذاشته شده است.
وبا توجه به اینکه نخستین پایه‌های تربیتی یک جامعه در خانواده شکل می‌گیرد، وقتی نخستین نهاد تربیتی جامعه دچار تحول شد، تبعات منفی بسیاری را با خود به همراهخواهد داشت؛ تشکیل خانواده و زندگی زن و مرد در کنار هم بدون ازدواج یکی ازآسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در جامعه است.

ماهواره یا چاهواره:

 یک سوال!

 اگر همین حالا یک لیوان نوشیدنی به شما تعارف کنند و بگویند این نوشیدنی بسیار خوش مزه است قدری سم در آن ریخته شده است، آیا آن را می نوشید؟

شاید در دلِ خود بگویید: این چه سوالِ خنده داری است... خوب معلومه...  ما هر غذا یا هر نوشیدنی را نمی خوریم... بله ما مراقب غذای خود هستیم که مریض نشویم... ولی خیلی عجیب است... خیلی خیلی عجیب... ما مراقب خوراک خودهستیم تا جسمِ سالمی داشته باشیم... امّا مراقبِ چشمانِ خود نیستیم... مراقبِ چشمانی که هر چه ببیند بر روح و روحیه ما تاثیر می گذارند... چشمانی که هر چه ببیند بر افکار و اعتقادات ما تاثیر می گذارند... چشمانی که هر چه ببیند بر اعمال ما

تاثیر  می گذارد... چشمانی که... بله آنچه می بینیم، در واقع بر روی سرنوشت ما تاثیر می گذارد.

گفتیم و گفتیم تا برسیم به این برنامه های ماهواره... این سریال هایی که خواب و خوراک را از جوانان گرفته است... این

فیلم های سینمایی... این سایت های اینترنتی... و... و... و

 توجیه وباز هم توجیه:

ای بابا! باز هم شروع کردید... یعنی ما فیلم نبینیم...

 ای بابا! مگه ماهواره چی داره... اصلا ما می خواهیم برنامه های علمی را ببینیم...

 تازه اگر برنامه های غیر اخلاقی را هم ببینیم رو ما تاثیر نمیذاره...

 خوب با بچه ها نگاه نمی کنیم..

 اصلا به کسی چه ارتباطی داره، من دلم می خواد هر چی دوست دارم نگاه کنم... دلم می خواهد..

 آخه تلویزیونِ خودمون که چیزی نشون نمیده...

 بابا ول کنید این حرفارو، الآن دنیا داره این همه پیشرفت می کنه و ما هنوز گیر میدیم به ماهواره و فیلم... حالا دیگه همه چیز درست شده، مونده همین چند تا فیلم و سریال...

نه بابا، منم از ماهواره بدم می آد، ولی می خوام بدونم که دیگران چه می بینند.

آدم باید از اخبار اطلاع داشته باشد، شبکه های ...

 

امّا وامّا و ........  عشق های مثلثی، روابط نامشروع و دوستی های نامتعارف از پیامدهای ماهواره برای جامعه ایران ماست:

ماهواره در جامعه ما باعث فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر شده است. به طور کلی خیانت، دوستی های نادرست

 و نامتعارف بین زنان و مردان حتی بین متاهلان، ایجاد عشق های مثلثی، روابط نامشروع و … از تبعات ورود ماهواره

 به جامعه ایرانی است.

تزریق فرهنگ غربی از طریق ماهواره به جوانان :

 این روزها شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و به ویژه سریال هایی که این شبکه ها پخش می کنند بین خانواده های ایرانی جا باز کرده و این شبکه ها علاقمندان خاص خود را پیدا کرده اند؛ این در حالی است که نمی توان نسبت به مخاطراتی که چنین برنامه هایی برای جامعه ما دارند بی تفاوت بود و به سادگی از کنار چنین آسیب هایی گذشت.  اگرچه ممکن است به این برنامه ها در نگاه اول به عنوان برنامه هایی برای گذراندن وقت نگاه شود و خانواده ها ممکن است فکر کنند فقط این برنامه ها را می بینند و می گذرند و در فرهنگ خانواده ها تاثیری بر جای نمیگذارد، اما اینطور نیست و در گذر زمان جوامع غربی الگوهایشان را به جامعه و جوانان ما تزریق می کنند. نوجوان و جوان با دیدن این برنامه ها خودش را به جای قهرمان آن داستان گذاشته و میخواهد آنچه را دیده تجربه کند و می پندارد چون آن برنامه را همراه خانواده دیده به منزله تایید آنهاست.نکته ای که مهم به نظر می رسد این است که باید به دلایل علاقه مند شدن خانواده ها و افراد به این شبکه ها توجه نشان داد. مهم ترین مساله در این میان جنبه شادی ای است که چنین برنامه هایی در خود نهفته دارند. وقتی افراد خسته از سر کار برگشته و یا فارغ از کار روزانه خانگی می خواهند بخشی از وقتشان را به برنامه های تلویزیونی اختصاص دهند، ترجیح می دهند به جای دیدن برنامه ها یا سریال هایی که مشکلات روزمره و مسایلی که در طول روز با آنها دست و پنجه نرم می کردند در آنها دوباره مطرح شده است، برنامه های مفرح و یا سریال های خانوادگی ای را ببینند که در آنهاجنبه های شاد زندگی مطرح شده است.مسؤلان و مخصوصا دست اندر کاران تولید برنامه های صدا و سیما باید به این نکته توجه کنند که اگر این شبکه ها برای مردم جذابیتی داشته اند به این دلیل است که مردم نیاز به تنوع دارند و در شبکه های مختلف به دنبال برآورده شدن این نیاز هستند. برای مقابله با این کانالها و برنامه هایشان به جای نهی کردن و صرفا مضرات آنها را نشان دادن، باید به فکر تولید برنامه هایی که توان رقابت با آنها را داشته باشند و فیلمها، سریال ها و برنامه های خانوادگی و شاد تهیه کنند و در کنار آن از طرق مختلف به مردم روشهای حل مساله و مقابله با مشکلاتی که برایشان پیش می آید را نیز آموزش داده چنانچه مشاهده هم کرده ایم که وقتی برنامه طنز موفقی از شبکه های خودمان پخش شده و یا فیلم سینمایی بوده که طنز بوده و در کنار آن مسایل دیگریرابه مردم نشان داده و مطرح کرده، مردم استقبال نشان داده اند و این میتواند گویای واقعیتهای بسیار از جمله نیاز مردم و جامعه کنونی به شادی باشد.   دانلود

 

 

رواج خیانت در میان زوجین نتیجه مشاهده فیلم‌های نامناسب ماهواره:

هنگامی که اعضای خانواده در روزهای متوالی سریال‌های نامناسب ماهواره را که هدف آنهاعادی‌سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می‌کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی می‌شود.

یکی از برنامه‌های جامعه سرمایه‌داری، سلطه فرهنگی بر کشورها و تغییر سبک زندگی ملت‌های جهان سوم و مسلمان به ویژه زنان و دختراناست.

جامعه سرمایه‌داری زمانی که متوجه شد از طریق جنگ و سلطه سیاسی نمی‌تواند بر کشورهای مسلمان سلطه پیدا کرد، از طریق جنگ نرم و سلطه فرهنگی وارد عمل شد.

ابزار فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی همچون رسانه،ماهواره و اینترنت در جنگ نرم مورد استفاده قرار می‌گیرند ودشمن بانشانه‌گیری ذهن و اندیشه نسل جوان به ‌خصوص زنان و دختران از طریق تولید فیلم‌های مستهجن و مبتذل سعی می‌کند تا سبک زندگی، نوع تفکر، بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهارا دچار استحاله کند و سبک زندگی ونمودهای جامعه غربی را جایگزین آن کند.

زدودن اخلاق در میان زنان از پیامدهای فیلم‌های نامناسب ماهواره:

ماهواره یکی از ابزارهای قوی برای تغییر و دگرگونی فرهنگ یک جامعه است،این کالای فرهنگی در کنار مزیت‌ها، مضرات فراوانی نیز دارد و ابزار مهم دشمن در جنگ نرم و یکی از عوامل تشدید کننده بحران در میان خانواده‌هاست.
تغییرات فرهنگی، ارزشی و کمرنگ کردن الگوهای دینی در میان زنان و دختران ازتأثیرات و پیامدهای منفی ماهواره بر جامعه و خانواده است و از این طریق زنان را درکشورهای اسلامی از معارف الهی، فضائل و ارزش‌های اخلاقی تهی کرده و از این راه به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.ازدیگر پیامدهای ماهواره نابودی مرزهای اخلاقی، تضعیف غیرت دینی مردان و عفت زنان است،می توان عنوان کرد: مجله انگلیسی اکونومیک اعتراف دارد که برداشتن مرزهای اخلاقی یکی از راه‌های یکسان سازی فرهنگی و اهداف دشمن است.

نابودی ارزش‌های خانوادگی در کشورهای مسلمان از جمله اهداف غرب:

فیلم‌های ماهواره ای بیانگرالگوی خانواده‌های غربی بوده و با القای فرهنگ غرب ارزش‌های اخلاقی مانند حیا، غیرت و عفاف را در جامعه از میان می‌برند و درصدد تثبیت روابط موازی در بیرون از خانواده هستند که این اقدامات موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود.کمرنگ شدن ارزش‌های خانوادگی و گسست نهاد خانواده ازدیگر نتایج فیلم‌های نامناسب شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ رشد طلاق در جامعه از نشانه‌های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسائل متعدد دیگری از جمله فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی‌سرپرست رابه همراه دارد؛ از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که فیلم‌های غیر اخلاقی ماهواره روابط عاطفی و جنسی میان زن و مرد را در خارج از چارچوب ازدواج عادی نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: هنگامی که اعضای خانواده در روزهای متوالی سریال‌های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می‌کنند،خیانت به همسر برای آنها عادی شده و مشاهده این فیلم‌ها و عدم کنترل افراد بر رفتارخود نوعی بی‌مهری، دلسردی و اختلاف میان زن و شوهر را ایجاد می‌کند.

فیلم‌های ماهواره و رواج خانواده‌‌های تک والدی در جوامع:

در سریال‌های نامناسب شبکه‌های ماهواره‌ای سنت‌های اجتماعی وفرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می‌گیرند، نقش‌های خانه‌داری، همسری ومادری در این فیلم‌ها زیر سؤال رفته و بیشترین تأکید آنها نشان دادن ارزش کار زن دربیرون از خانه است.
عدم اعتماد زوجین به یکدیگر، آسیب‌ برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای است، در فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می‌شود؛ در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحکام آن می‌داند.
این فیلم‌ها تلاش می‌کنند تا خانواده‌های تک والدی را در جامعه رواج دهند و الگویی برای زنان و دختران در کشورهای جهان سوم وبه ویژه کشورهای مسلمان ایجاد کنند همچنین با تغییر تصویر ذهنی زنان و مردان الگوهایی را که خود می‌خواهند برای آنها مطرح می‌کنند.

پوشش نامناسب زنان در این فیلم‌ها، سبک زندگی و نوع پوشش زنان ایرانی را تغییر می‌‌دهد و امروز بخش وسیعی از بدحجابی‌های کشور به دلیل تأثیرپذیری افرادبدحجاب از ماهواره است، تمام پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب از طریق ماهواره ساماندهی می‌شود.

امروز امواج ماهواره بدون کنترل وارد خانه‌های ایرانیان شده وبسیاری از ارزش‌های ایرانی و اسلامی را حذف کرده و ناهنجاری‌های مد نظر غرب را درخانواده‌های ایرانی جایگزین می‌کند که مدیران فرهنگی باید با راهکارهای اصولی دراین عرصه وارد عمل شوند.

درخصوص تأثیر ماهواره و اینترنت روی خانواده‌هایی که به این ابزار دسترسی دارند،‌هشدار می‌دهند ‌استفاده از ماهواره می تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در خانواده‌ها ‌شود.
اما به طور کلی،رواج بی‌بند و باری در خانواده‌ها از جمله عوارض استفاده نادرست ازماهواره است. مدگرایی و اعتقاد پیدا کردن به خرافه‌پرستی، رسومات و رفتارهای غیر‌اصولی و مشکل‌ساز، از دیگر مضرات استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است.
استفاده از ماهواره بدون کنترل والدین بخصوص برای دختران جوان که در سن رشد هستند،موجب بروز مشکلات شخصیتی کردهوحریم‌های بین افراد خانواده را از بین می‌برد.

شبکه‌های ماهواره‌ای، زبان‌، فرهنگ و بینش خانواده‌ها را درمحاصره خود قرار داده اند:

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، در حال حاضر حدود 30 درصد ازخانواده‌های ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند و 90 درصد از آنها فقط تماشاچی فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای هستند. در حال حاضر 5‌/‌4 میلیون گیرنده و دیش ماهواره‌های غیرمجاز در کشورمان فعال است  .
برخی معتقدند میزان استفاده وضریب نفوذ این مهمان ناخوانده در نظام رسانه‌ای کشور بیش از آمارهای رسمی است، چون هنوز بسیاری از مردم از بیان این که در خانه خود دیش گیرنده شبکه‌های ماهواره‌ای دارند، خودداری می‌کنند.

مراقب بچه‌ها باشیم:
خانمی می‌گوید از صبح کودک 3ساله‌اش را مقابل شبکه کارتون ماهواره می‌نشاند تا به کارهایش برسد، رنگ و لعاب کارتون‌ها آنقدر زیاد است که کودکش پلک نمی‌زند، اما یک‌روز که از آشپزخانه کودک راتماشا می‌کرد دید که سکوت و بی‌تحرکی فرزندش مشکوک است. وقتی از آشپزخانه بیرون آمدو صفحه تلویزیون را نگاه کرد برای چند لحظه خشکش زد. از انیمیشن، صحنه‌های مستهجن پخش می‌شد.

باید بدانیم که کودکان 20 برابر بیش از بزرگسالان از تلویزیون اثرپذیری دارند، یعنی بیست برابر مادر، کودکش از آن اثر می‌پذیرد.

 

 

 آسیب‌های ماهواره:


1. افزایش جرایم :

توسط نمایش تصاویر خشونت بار وسهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هر گونه جنایت با سلاح سرد و گرم ترس بیننده را فرو می‌ریزد و موجبات بالا رفتن آمار جرم و جنایت در جامعه را پدید می‌آورد.


۲. ترویج مد گرایی و ارائه مد های آرایشی و پوشش زننده:


امام صادق (علیه‌السلام)فرمودند :اوحی الله عزّ و جلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائیو لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی : خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همان طور که آنان دشمنان من هستند.                                                          (علل شرایع ج ۲ ص ۳۴۸)


۳. از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین مردم:


قال الله تبارک وتعالی : ان الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم : برای کسانی که دوست دارند در باره مؤمنان تهمت زنا شایع شود ، در دنیاو آخرت عذابی دردآور مهیاست خدا می داند و شما نمی دانید . (نور آیه ۱۹)


۴.پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران:
مرد و یا زنی که همواره صحنه های مستهجن به واسطه فیلم‌های ماهواره برای او عادی شده باشد دیگر به واسطه همسر راضی نمی‌گردد. و این اولین قدم فساد زن و مرد در خانواده می‌باشد.
حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: هرگاه از زنی خوشتان آمد نزد همسر خود بروید (وبا او رابطه زناشویی برقرار کنید). زیرا همسر شما هم مثل اوست و برای شیطان در قلب خود راهی قرار ندهید، تا اینکه آن زن از خاطر شما برود.


5- بلوغ زودرس:

اگر نوجوان یا جوانی صحنه‌هایی رادر ماهواره می بیند،که نباید ببیند اگر شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این‌جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و... پدید می‌آید.


6- رفتار نامطلوب کودکان و نوجوانان:

کودکان ونوجوانان وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهواره‌ای که تا پاسی از شب ادامه می یابد،هزینه می کنند لذاصبح‌ها با تاخیر به کلاس درس می روندو خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیش‌تر این افراد، رفتارنامطلوبی در مدرسه دارند.

راهکارهای اصلاحی:


الف:رسالت اصلی مسئولان فرهنگی:

 ایمن‌سازی افراد، بویژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان.

ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزی همآهنگ و درازمدت، برای فرهنگسازی دینی، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه، میسر است که می‌تواند با گذشت زمان افرادجامعه را به خودآگاهی و خودباوری برساند.
وهم چنین، نوجوانان باید به گونه ‌ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل، از آلودگی و گناه بپرهیزند.

ب :خوداری نمودن ازبرخوردهای فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و.....

جمع آوری خانه به خانه بشقاب ماهواره هاراه چاره این مشکل نیست. در حال حاضرراه‌های دیگری جایگزین ماهواره شده است و نمی‌توان با این روش‌های فیزیکی درمقابل این هجوم ایستاد.اگرمحدودیت آفرینی در استفاده از برنامه‌های ماهواره، بدون جایگزین کردن برنامه‌های سازنده و مورد علاقه جوانان باشد، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان به انحراف‌ها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد. بنابراین، با انتخاب برنامه‌های مناسب یا جایگزین کردن فعالیت‌های دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهواره‌ای، می‌توان از پیآمدهای منفی آن‌ها پیش‌گیری کرد.


ج :  تلاش برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه: (در این راه، از روش‌های زیر می‌توان بهره گرفت)

* 1- عمل به ارزش‌های مکتبی و ملّی از جانب مسئولان نظام:

ما مراکز تصمیم گیرنده داریم؛ کمیسیون های مجلس ،صدا سیما، وزارت ارشاد، مطبوعات اسلامی، حوزه های علمیه، این همه مؤسسه های فکری و فرهنگی،و...... واقعاً برای حل چنین مشکلاتی باید راه کار بدهند. که چگونه می توانیم هم گام با دنیا پیش برویم.واز مزایای آن بهره مند شویم واز آفات آن در امان بمانیم؟امّاچرا به مسائل اخلاقی، اهمیت داده نمیشود.در سالهای اخیربا اطلاع رسانی چقدر  بهداشت رافعال کردیم !مثلا برای بیماری وبا،دادوبیدادآقا، راه جلوگیری آن این است، راه مقابله با آن، این. تلویزیون این کار را بکند؛ رادیو آن کار را. باغ های سبزی را زیر و رو کنید؛وبا،درپیش است.ما درباره مشکلات فرهنگی مان که این قدر فریاد می زنیم از غذای فاسد بدتر است، واقعاً چند کمیسیون و کمیته علمی و فکری و تخصصی گذاشته ایم؟

*2-  برداشتن محدودیت‌های غیرضروری در زمینه‌های گوناگون، تا آن‌جا که به رواج ضد ارزشها نیانجامد.

*3-  تهیه فیلم‌هایی با موضوع‌های متناسب با تعلیم و تربیت اسلام.

*4-  ارایه برنامه‌های مناسب از تلویزیون.

*5-  تهیه نوارهای ویدیویی مجاز و...

*6- تقویت باورهای دینی در میان افراد جامعه به ویژه زنان و دختران،

یکی از وظایف مبلّغان که مرزداران اندیشه های دینی و فرهنگی جامعه هستند.بیدارگری نسل های امروز و فرداهاست زیرا در کلام و قلم و هنر این عزیزان سعادت موج می زند، واینان با تبلیغات دینی نقش عظیمی بر عهده دارند.میدانیم اسلام، کامل ترین شریعت آسمانی، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه سار تبلیغ مبلغان و هدایت گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این رو آشنایی مبلّغان فرهیخته و وارسته ی عرصه ی دین باوری با شیوه های گوناگون تبلیغی در سراسرایران امری ضروری است. آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدید ترین شیوه ها و روش ها به مبلّغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، از ورود افکار و اندیشه هایی که بر مبنای دین گریزی و یا دین ستیزی است ممانعت به عمل آورند.در جامعه ی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشه های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ های دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد. ماهواره ها چشم های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده ی فرهنگ برانداز باشند.

*7- تحکیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده:

آشنایی کودک با آداب و ارزش ها و قواعد زندگی اجتماعی از طرق مختلفی صورت می گیرد که بهترین و اولین کانون نهادینه کردن این امر خانواده است.در خانواده مادران به عنوان محور کانون خانواده، نقش مؤثرتری در تفهیم این ارزش ها و قواعد برای کودکان وجوانان دارند. حضرت امام (ره) فرموده اند: مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند  و هم چنین می فرمایند: مادران مسئول اعمال فرزندان خود هستند و اگر یک بچه را خوب تربیت کنند، ممکن است سعادت یک ملت را همان بچه تأمین کند(در جای دیگری سهم بزرگی از آینده ملت ها و سعادت و هلاکت جوامع را در گرو کیفیت ایفای نقش تربیتی مادران بیان می فرمودند. ایشان زن را یکتا موجود تربیت کننده انسان هایی که سبب برکت برای جامعه ها می شوند، می دانستند.پس مادران باید بیشتر با فرزندان ارتباط دوستانه ومنطقی داشته باشند.وفرزندان خود را رها ننمایند.

*8- حرکت آگاهانه و صحیح مدیران فرهنگی جامعه برای کاهش اثرات منفی برنامه‌های ماهواره:

مدیران فرهنگی باید بدانند که شبکه ها به طور جدی بر این جنبه تمرکز کرده اند که ضروریات دین اسلام را مورد هجمه قرار دهند. تبلیغ مسیحیت جدی است. تبلیغ افکار الحادی و مسایلی چون شیطان پرستی جدی است. هدف دشمن، هجمه به انقلاب و ارزش های انقلاب است؛ در نتیجه، در سه بعد اخلاقی، اعتقادی و سیاسی، ما مورد هجوم گسترده دشمنان هستیم. باید ابزار و روش های مقابله موثر و مفید امروزی را شناسایی کنند. ما منکر فایده برخی شبکه ها نیستیم؛ اما دفع ضرری که ضروری است، مهم تر است، یا استفاده مفیدی که ضروری هم نیست؟ شما قضاوت کنید!

*9- حرکت مقابله‌ای صدا و سیما برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش‌های جامعه وصیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای:

صدا وسیما بایددر ساخت فیلم ها مدیریت کند تا از آموزه های دینی وفرهنگی استفاده شود واز سوق دادن محتوای فیلم ها به دوستی های قبل از ازدواج دختر ها وپسرها وانواع واقسام دزدیها وجنایات وآرایش ومدهای بی رویه وخانه های آن چنانی و.... پرهیز گردد.


*10- آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن:

باید شیوه های مبارزه بااهداف غرب و امریکا را به مردم آموزش بدهیم و باید مردم را آگاه کنیم؛ اولین شیوه مبارزه آگاهی دادن به مردم است. بگوییم خواهر برادر! اگر امریکا می آید انواع مفاهیم به ظاهر قشنگ مثل آزادی و دموکراسی را واردمی کند، دلش برای آزادی و دموکراسی ما نسوخته است. اگر آن جوان این را بداند، اگر آن شناخت رابدهیم،واگربه جوان تفهیم کنیم،که دارند انسانیتت را از تو می گیرند، دارند تبدیلت می کنند به یک حیوان انسان نما؛ جوان به صورت خودکار تصمیم صحیح را اتخاذ می کند. با توهین و دعوا نمی شود به مردم فهماند؛ کرامت انسان ها باید حفظ شود.

*11- فرهنگ سازی:

ما باید تولید نرم افزار کنیم، تولید هنر کنیم؛ یعنی اگر تکی است ، پاتک داشته باشیم؛ یعنی ما هم بیاییم انواع شیوه های دشمن را استفاده کنیم. اگر شبکه های ماهواره ای است، ما هم بیاییم ماهواره بفرستیم. ، اگر اینترنت وجود دارد، سایت های خوب را راه اندازی کنیم.

* 12-شناخت اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی:

‌شناختن اهداف مهاجمان فرهنگی که تلاش می کنند:‌با دنیا گرایی، رفاه‌ طلبی و مصرف گرایی،و آزادی بی‌قید وبندوهمچنین با گسترش فساد و فحشا از طریق تلویزیون، ماهواره و مجلات و نظایر آن عملا" اخلاق را از جوامع بزداینداگر نتوانیم نیازهای فکری و فرهنگی‌افراد جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده و تشنه حقیقت و انسانیت را پاسخ دهیم، میدان برای هجوم فکری و‌تبلیغی غرب باز می‌شودومی توانند اهداف پلید خودرا به کرسی بنشانند.


* 13-تقویت بینش دینى و سیاسى:

اعتقاد به خداوند وپیامبران وقیامت نوعی تعهد در انسان بوجود می آورد ومصونیت انسان را در برابر یورش فرهنگی دشمن محافظت می نماید وسود جویان غرب را از کژروی وناهنجاریها ناکام وناامید می سازد چنین ایمانی جامعه را به جهت گیری صحیح رفتاری سوق می دهد قران کریم هم در این باره می فرماید:........یهدیهم ربهم بایمانهم....... (پروردگارشان به سبب ایمانشان هدایتشان می کند)






*14-دقت در برنامه هاىآموزش و پرورش کودکان ، نوجوانان و جوانان:


کودکان با دلهاى پاک و اندیشه هاى شفاف براىپذیرش پیامهاى آموزشى و پرورشى از آمادگى ویژه اى برخوردارند. به گونه اى که آثارپیامدهاى دریافت شده در روزگار خردسالى تا پایان زندگى در رفتار و کردار آنان باقی مى ماند. با توجه بدین حقیقت بزرگ دست اندرکاران مسائل فرهنگى باید از فرصت طلایىخردسالى سود برند و به یارى هنر، ورزش و انواع سرگرمیها ارزشهاى والاى اسلامى را درژرفاى وجود فرزندان اسلام جاى دهند.
البته روزگار نوجوانى و جوانى نیز ویژگیهاىخود را داراست و دولت اسلامى باید به برنامه هاى مناسب و استفاده از کارشناسان مؤمن ، این دو قشر را از کژ روى باز دارند و به سوى نیکبختى و سعادت هدایت کنند.
نکته اى که در این نوشتار باید یاد آورى شود آن است که چنانچه براندیشمندان پوشیده نیست همه باورها را بر دوش دست اندرکاران و دولتمردان نهادن وتنها دیگران را مسئول شناختن ، شیوه خردمندان نیست . زیرا بى تردید همه در برابرآفریدگار مسئولند و باید هر کس به فرا خور حال خویش با سازماندهى واحد پرورشى ویژه و به کار گیرى شیوه هاى گیرا، کودکان ، نوجوانان و جوانان را چون گوهرى گرانبها زیرنظر بگیرد و از دستبرد دزدان چراغ به دست غرب حفظ کند.


* 15- زدودن فقر اقتصادى:


تنگدستى را شاید بتوان ازپلیدترین پدیده هاى جامعه به شمار آورد. حقیقت ناگوارى که پیشوایان دین آن را به کفر نزدیک دانسته اندو دانشمندان از آن به عاملى براى آغاز انحراف وبزهکارى یاد کرده اند.
بى تردید بسیارىاز ناهنجاریهاى اجتماعى چون سرقت ، ولگردى ، گدایى ، خود فروشى و... به علت تنگدستی و بى چیزى به وجود مى آید. نگاهى گذرا به بزهکاران و ساکنان ندامتگاهها، ما را بدین حقیقت دردآور رهنمون مى شود که شمار بسیارى از آنان در اثر تهیدستى ، پاى در اینراه شوم و بدفرجام نهاده اند. پدیده فقر در هر جامعه اى که چهره کریه خود را به نمایش بگذارد، مانند سیلى بنیان کن زیر بناى تمامى ارزشهاى انسانى را از بن ویران مى کند و کاخهاى کرامت و شرافت آدمى را در بیغوله هاى ننگ و بدنامى تبدیل مى کند ودر برابر پدیده هاى اجتماعى خطرناکى همچون رشوه دهى و رشوه گیرى فریب و روباه صفتی و دزدى ، حرص و طمع ، دست اندازى به اموال دیگران ، کم فروشى و... ارزشهاى فرهنگی جامعه را در کام شعله هاى سرکش خود خواهد سوزاند.

.
* 16-احیاى عزت نفس:

 
از جمله راههاى مبارزه با تهاجم فرهنگى ، احیاى روحیه عزت نفس در بین اقشار مختلف جامعه مى باشد. بنابراین لازم است با تقویت این روحیه و زدودن احساس خود کم بینى مردم جامعه اسلامى را از تقلید کورکورانه از روشهاى زندگى بیگانگان بازداشت امام صادق (ع) می فرمایند:
خداوند به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرموده که به مؤ منان بگو:
(لا تلبسوا لباس اعدائى ، و لاتطعموا مطاعم اعدائى ، و لا تسلکوا مسالک اعدائى ، فتکونوا اعدائى کما هم اعدائى)
لباس دشمنان مرا نپوشید و غذاى دشمنان مرانخورید و به شیوه دشمنان من رفتار نکنید که شما نیز همانند آنان جزو دشمنان من خواهید شد!
بنابراین لازم است روحیه عزت نفس و ترویج و تقویت شود تا زمینه پذیرشبرنامه هاى فرهنگى دشمن از بین برود.


*17-مبارزه با روحیه تجمل گرایى :


امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایى بر واردات کالاهاى مصرفى لوکس وپیروى از مدهاى گوناگونى که حجم انبوهى از فرهنگ و ارزشهاى غربى را یدک مى کشند، برکسى پوشیده نیست نگاهى به زندگى روزانه مرفهین بى درد نشانگر این واقعیت است که پیروى از مد، حتى در شیوه خوراک آنان نیز دگرگونى پدید آورده است . البته زیان روحیه رفاه جویى و تجمل گرایى تنها در تغییر شیوه پوشش ، خوراک و رفتارهاى اجتماعی و شخصى آشکار نمى شود بلکه در بالا رفتن میزان بزهکاریها و زیر پا نهادن اصول اخلاقى نیز اثرى شگرف دارد. افزایش خواسته هاى افراد که در سایه چنین روحیه اى پدیدمى آید انگیزه اى نیرومند براى سرقت ، کلاهبردارى ، رشوه و... به شمار مى آیند.
از این رو، در مبارزه فرهنگى ، زدودن روحیه تجمل گرایى از دلهاى مردم باید به گونه اى جدى مورد توجه قرار گیرد. و اثرات منفی آن براى جامعه تبیین شود تا جامعه با نگرشى آگاهانه به مسائل بیندیشند و از روىآوردن و تسلیم بى چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون مخرب در امان باشند.


* 18-اشباع نیازهاى طبیعى انسان از راههاى مشروع:

 
انسان مجموعه اى در هم پیچیده از غرایز گوناگون است . غرایزى که پیوسته او را به جنبش درکوچه هاى پر پیچ و خم زندگى فرا مى خواند. این خواستها به گونه اى نیرومندند که می توانند انسان را در پى خویش به بیغوله هاى تاریک وظلمانی وناشناخته بکشانند باتوجه بدین حقیقت برآورده نشدن این غرایز در حد معقول و یا زیاده روى در کامروایی غریزى مى تواند خطر ساز باشد. رها ساختن نامعقول مردم در بهره گیرى هر چه بیشتر وبه هر شکل ممکن از این نیروهاى مقدس ، آنان را از تلاش در سازندگى خویش و جامعه بازمى دارد و جلوگیرى از ارضاى غرایز در حد مشروع ، یا ناتوانى در برآوردن نیازهاىطبیعى نیز زمینه را براى روى آوردن همه جانبه به سوى برنامه هاى مخرب دشمن فراهم میآورد.


* 19- پیشگیرى از نفوذعوامل فرهنگى دشمن:

 
 مطبوعات و مجله هاى گمراه کننده ، فیلمهاىمبتذل و... نمونه هایى از عوامل فرهنگى دشمن به شمار مى آیند.
نگاهبانى ازارزشهاى الهى ، بینشى ژرف می طلبد مطبوعات را بایدواداشت تا در چارچوب قانون فعالیت کنند و هرگز فرصت سمپاشى را به غربزدگان خودباخته ندهند.

امام امت (ره ) در این باره مى فرمایند:

اکنون وصیت من ... آن است که نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران وپسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است.


* 20-استفاده از همه ابزارهاى ممکن براى دفاع فرهنگى:


اگر دشمن براى شکست ما به هروسیله ممکن چنگ مى زند، ما نیز باید به حکم دستور قرآنىواعدّوا لهم ما استطعتم من قوّةاز هر وسیله مشروع سلاحى بسازیم و ازفرهنگ اسلامى خویش پاسدارى کنیم . در این راه باید یک سری ازامکانات فرهنگی و هنرى وورزشى توسعه یابد؛ تا جوانان به تفریحات سالم روى آورند. رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینى (ره ) در این باره مى فرمایند:در رژیم سابق تمام چیزها، خصوصا فرهنگ و هنر محتوایش عوض شده بود. یعنى کسى که نام سینما را مى شنید، خیال مى کرد که آنجا باید مرکز فساد و سوء اخلاق و مرکز مخالفت با همه چیز باشد. و یا کلمه تئاتر درذهن انسان چیز مبتذلى بود که از آن بهره فساد برده شود؛ هکذا همه چیز دیگر. و عمده این است که ما ذهن این جوانها و حتى پیرها و روشنفکرها نماها را آماده کنیم که ماخودمان آدم هستیم و این طور نیست که در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم ... بنابراین مدتها باید زحمت بکشیم و باور کنیم که خودمان داراى یک فرهنگ بزرگ انسانی با ارزشهاى اسلامى هستیم . و اگر امروز کمبود نیروى انسانى هست ، به خاطر همین است که افکار به آن طرز تفکر عادت کرده است ؛ لذا ساختن تئاترى که مطابق با اخلاق انسانى - اسلامى باشد، زحمت دارد. و سینما هم اگر بخواهد چنین باشد، نیازمند به صرف مدتها وقت است و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته نشده است که باید مرکز فسادباشند.


*21-تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى:

 
بى تردید هدایت کوششهاى جامعه درمسیر فرهنگ الهى ، تلاشى همه جانبه و دیر پا مى طلبد. دست اندرکاران امور فرهنگی براى دستیابى بدین هدف ، باید از یک سو به تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى - هنرى بپردازند. زیرا هرگز معیارهاى دشمن با معیارهاى برآمده از فرهنگ ما یکسان نیست . و از سوى دیگر، باید از نیروى جوانان مؤ من در پاسدارى از ارزشهاى الهى سودبرد، و از منزوى ساختن آنان تنها به دلیل تازه کار بودن و دست نیافتن به تشویقها و جوایز غربیان بر حذر بود. رهبر بیدار انقلاب اسلامى ، حضرت آیة الله خامنه اى در این باره مى فرمایند:
میدان بدهید به همه و هر کس که مى خواهد براى این ملت کار کند. ما مى گوییم اجازه منزوى شدن عناصرخودى را ندهید... من مى گویم اگر مى خواهید هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند، به هنرمند جوان مؤ من تکیه بکنید. او مى تواند از اسلام و انقلاب و کشور دفاع کند.


* 22- گسترش امر به معروف و نهى از منکر:


پیشگیرى از سقوط سنگرهاى فرهنگى در برابر یورش دشمنان ، علاوه برموارد یاد شده ، بیدارى فراگیر امت اسلامى را مى طلبد. پروردگار بزرگ در قرآن کریم مى فرماید:
(و لتکن منکم امّة یدعون الى الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون)
بى تردید اگر همه مردم به این اصل مهم پایبندباشند و هر کس در محدوده زندگى خویش زشتکاران را از زشتى باز دارد و به کردار نیکفرمان دهد، دشمن هرگز روزنه اى براى نفوذ نخواهد یافت .

رهبر همیشه بیدار انقلاب اسلامى حضرت آیة الله خامنه اى در بخشى از سخنان خویش به اهمیت این حقیقت اشاره کرده مى فرمایند:
مساله امر به معروف ، تکلیف همیشگى مسلمانهاست . جامعه اسلامى به امر به معروف و نهى از منکرزنده میماند. قوام حکومت اسلامى به امر به معروف و نهى از منکر... منکرات هم اخلاقى ، هم سیاسى و هم اقتصادى است ؛ همه جا هم جاى نهى از منکر است ؛یک دانشجو هم مى تواند در محیط درس و علم ، نهى از منکر کند. یک کارمند شریف هم درحیط کار خود مى تواند نهى از منکر کند؛ یک کاسب مؤ من هم در محیط کار خود مى تواند  نهى از منکر کند.

به امید آن روز انشاالله

خشکبارچی
  • شیعه ی حیدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی